Dovoľujem si nadviazať na môj blog zo dňa 3.8.2014 a vyjadriť názory k rozvoju cestovného ruchu. Správnym uchopením témy, by sme mohli pomôcť ekonomike, prispieť k rozvoju jednotlivých krajov, zvýšeniu úrovne zamestnanosti v našom štáte a súčasne využiť dokonca aj ľudí v dôchodkovom veku a pod.
Vychádzam z anketovej otázky položenej v televíznej relácii „Čo by ste odporúčali vidieť turistom vo vašom okolí?“, na ktorú respondent odpovedal: Máme nádhernú prírodu.“ Redaktor sa pýtal ďalej: „A čo ešte?“. Odpoveď znela: „Hrad.“ Potom bola ďalšia otázka: A čo ešte?“. Odpoveď: „Prírodu.“ Strih a anketa skončila, lebo mužovi už nič iné nenapadlo.
Dajme si ruku na srdce, nezneli by podobne odpovede mnohých ľudí z okolia každého z nás. Väčšina z nich spravidla navštívi tri, štyri miesta vo svojom okolí a vracia sa naspäť na tieto miesta veľa rokov. Radi by videli aj niečo iné. Lenže nevedia čo.
Alebo iný príklad. Počas spoznávania dejín a dejateľov Slovenska uvidíme v mestách a obciach tabule, busty, pomníky. Lenže pri buste, alebo tabuli významnej osobnosti chýba, okrem mena a rokov, kedy žila, bližšia informácia o nej. Takže sa zastavilo poznávanie našich dejín hneď na začiatku pre nás a aj zahraničných turistov. Rád by som odporučil použiť jedno technické riešenie... ku bustám, pamätným miestam, pomníkom, stavbám a podobne, prostredníctvom ktorého by sa ľudia dozvedeli ďalšie podrobnosti.
Chýbajú informácie. Kde ich vziať? 60% turistov tvoria obyvatelia Slovenska a tí majú nedostatočné informácie a pritom sú to lojálni turisti.
Je žiaduce, aby učitelia na hodinách vlastivedy resp. dejepisu hovorili žiakom o významných osobnostiach a udalostiach z ich regiónu, o kultúrnych a historických pamiatkach, o podujatiach, ktoré oživujú daný región. Vtedy sa môže budovať národné povedomie a vtedy sa stávajú žiaci a učitelia, následne ich rodičia a starí rodičia živými nositeľmi informácií v prospech zlepšenia kvality života v regióne a tým aj rozvoja cestovného ruchu. Najmä škola a rodičia, ak sa snažia byť činní na poli kultivácie regiónu, môžu zohrať významnú úlohu. Vedieť, čo sa deje u nás,kde žijeme, na Orave, Honte, Spiši, Záhorí... Toto si žiada aktivitu konkrétnych ľudí. Je veľmi neskoro, keď TV resp. rozhlasové spravodajstvo resp. facebook,... prinesie informáciu o podujatí z môjho regiónu, ktoré sa uskutočnilo resp. práve sa odohráva a ja som 30 km odtiaľ a tiežby som mal oň záujem.
Informácie je dobré čerpať aj z iných dôležitých zdrojov, ako sú turistické združenia a rôzne organizácie, vrátane oblastných a krajských organizácií cestovného ruchu v danom meste, regióne, župe a pod. Takmer o nich nepočuť, česť výnimkám. Tu sa vynára otázka, ako pracujú uvedené organizácie v danom regióne a na koho sú zamerané? Aké majú personálne a finančné zabezpečenie? Ako majú vybudované informačné toky vo vnútri svojho regiónu a s najbližšími susednými regiónmi? Je jednotný informačný zdroj, kam sa zbiehajú aktuálne informácie o podujatiach z daného regiónu...?
Je teda dobré začať od školy, rôznych spoločenstiev, ktoré postúpia informácie obci. Obec doplní tieto informácie o ďalšie z pozície svojej úrovne a postúpi ich napr. na okres resp. obvod, tie potom na župu,župa na celoslovenskú úroveň a štát následne do sveta.Rovnako, by sa mohli informácie šíriť aj opačným smerom. Zadávanie úloh obciam a mestám by malo byť iniciované obecnými resp. mestskými zastupiteľstvami a z druhej strany župou. Obce, mestá, župa následne oslovia všetky subjekty, ktoré môžu napomôcť zlepšeniu situácie, vrátane podnikateľov.Ide teda o vytvorenie schémy s informačnými tokmi a kompetenciami, povinnosťami.
Kľúčový význam má vytvorenie systému súčinnosti až po Ministerstvo dopravy a regionálneho rozvoja SR, Ministerstvo hospodárstva SR a Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, ako zastrešujúcimi organizáciami. Zo strany všetkých vlád už mala byť a verím, že bude uvedomelejšia podpora cestovného ruchu.
Veď, kde je turista, tam sú aj príjmy...
Ide o beh na dlhšiu trať, ale je najvyšší čas sa už vydať na cestu.
Dúfam, že Slováci budú vedieť poskytovať služby a nielen byť v kategórii dobre slúžiacich, čo súvisí s uvedomením si seba samých, svojich kvalít a zodpovednosti. Nik za nás túto prácu nespraví! A ovocie je sladké.
Ďalší blog (3.11.2014) bude o zamyslení sa nad využitím daností Slovenska pre oslovenie nemecky hovoriacich turistov.